منوی سایت
تاثیر تعداد رله در موتورهای ساید
رله در زبان پارسی

رله در زبان محاوره امروزه به وفور استفاده میشود. معنای آن هم آسودگی و خیال راحت است رلدر الکترونیک به قطعه ای گفته میشود که وظیفه کنترل اضافه ولتاژ را دارد یعنی اگر اضافه ولتاژ بوجود آمد، رله باعث قطع مسیر برق شده و از آسـیب به قطـعاتی که در مسیـر اضافه ولتاژ هستند ، جلوگیـری می کنـد، از همین رو در زبان فارسی وقتی می گویند ( به طور مثال ،  رلـه باش ، یعنی آسوده باش )
حال که معنی لغوی و فنی رله را با هم بررسی کردیم به سـراغ بحث موتورهای ساید و بررسی رله های این موتور ها می رویم.

طراحی رله های موتورهای ساید
موتورهای ساید به گونه ای طراحی شده اند که بطور طبیعی به چهار رله نیازمندند. مدارساید ، بوبین ، روتور و استاتور چهار قطعه مهم و حیـاتی در حرکت موتور و در نهایت حرکت درب اتوماتیک هستند.
اگر دو رله را حذف کنیم چه اتفاقی می افتد؟
در موتور هایی که دو رله کمتر تولید میشوند (برای جبران دو رله استفاده نشده) از دو نقشه فنی استفاده میشود:
نقشه فنی اول: حفاظت هر چهار قطعه را از طریق دو رله تامین میکنند که عملا چهار قطعه با نصف ریسـک حفاظت تامین می شود و با کوچکـترین اضافه ولتاژ نه فقط رله می سوزد بلکه قطعات در مسیر خود دچار سوختگی میکند.
نقشه فنی دوم: دو قطعه را مستقیما به سیم پیچ وصل می کنند ،می پرسید چگونه؟ روتور و استاتور را به دو رله وصل میکنند و بوبین و مدار را مستقیما به روتور و استاتور وصل میکنند راه دوم از میان بد و بدتر، مورد بد خواهد بود و بدی این نقشه زمانی در خور توجه خواهد بود که در صورت آسـیب به روتـور یا اسـتاتور، بوبین و مدار هم خواهد سـوخت یا اگر مشکلی در خود مدار یا بوبین رخ دهد ، سیمپیچ دستگاه خواهد سوخت و هزینه خدمات را بسـیار بالا خواهد برد تا جایی که تعمیر موتور بصرفه نبوده و تهیه موتور جدید گزینه معقولانه تری میشود.
اکنون که ایرادات دو مدل تولید شده در موتورها با دو رله را بررسی کردیم، دلیل استفاده از چهار رله مشخص خواهد بود.
اختلاف هزینه موتور چهار رله با دو رله
در سال
1402 اختلاف هزینه موتور چهار رله با دو رله فقط دویسـت هزار تومان است در حالی که در صورت آسیب به هر یک از قطعات گفته شده مبلغ خسارت خیلی بیشتر خواهد شد، حال متصور شوید که زمان خرابی درب ، معطل شدن پشت درب و ...
امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.
                                       
                                                                                                                                                                                                                                  پاییز
1402

 
بازدید : 232
21 آذر 1402 ساعت 01:47 ب.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری